Executen el desnonament amb data oberta del carrer Oceà Glacial

Els Mossos han obstaculitzat la feina de la defensa de les llogateres i de la premsa mentre el Sindicat de Llogateres crida a la mobilització

per Jordi Pascual Mollá

Drets

Agents dels Mossos d'Esquadra sortint de l'habitatge un cop executat el desnonament
Agents dels Mossos d'Esquadra sortint de l'habitatge un cop executat el desnonament | Jordi Pascual Mollá
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Nuri, Núria i Carolina –una mare i dues filles majors d’edat– no podran fer cap més nit a casa seva després d’haver estat desnonades de l’habitatge que tenien llogat des de fa 34 anys amb un contracte de renda antiga. El propietari de l’immoble, José Miguel Torres, president del Club de Golf, va aconseguir una sentència favorable per una presumpta ruïna econòmica de l’immoble, un supòsit que, si bé està sentenciat, resta pendent d’un recorregut judicial obert en paral·lel ja que les llogateres l’acusen d’haver falsificat els documents.

La causa per estafa processal oberta a l’Audiència Provincial de Barcelona no ha aturat el procediment civil, amb l’execució de la sentència aquest dimecres. A les set del matí una vuitena de furgons dels Mossos d’Esquadra han aparegut al carrer Oceà Glacial i, sense negociació prèvia, han tombat la porta a terra. La policia autonòmica ha acordonat els carrers de l’entorn i no ha deixat accedir les persones que han acudit per fer suport a les llogateres.

Galeria de fotos del desnonament.

Els Mossos d’Esquadra també han impedit que la premsa fes correctament la seva feina, relegant els mitjans a un espai més proper a l’immoble però des d’on no es podia veure l’habitatge. Durant gairebé una hora tampoc han permès que accedís l’advocada de les llogateres, Helena Staromiejski, que ha estat retinguda amb les persones que han acudit davant la crida del Sindicat de Llogateres.

“Han deixat accedir la comitiva judicial i el procurador de l’altra part i en canvi a mi no, que soc la lletrada que ha designat la família per acompanyar-la”, ha denunciat Staromiejski mentre esperava l’autorització per accedir, que ha aconseguit després de trucar al Jutjat de Rubí i advertir que si no la deixaven passar demanaria la nul·litat de l’acte. L’advocada explica que el Jutjat va decretar un arxiu provisional de la causa penal després d’haver pres declaració només a una de les parts, motiu pel qual es va presentar el recurs d’apel·lació a l’Audiència, encara pendent de resoldre’s. La propietat ha desestimat fer declaracions a aquest mitjà.

El desnonament s’ha allargat durant tot el matí, amb desenes de persones cridant en suport a les llogateres des de l’altra banda dels cordons policials. Mentrestant, elles han resistit a l’immoble. Han hagut d’intervenir els bombers per fer-les fora del terrat, des d’on havien penjat una hamaca per pujar-s’hi i guanyar temps, i per acabar de treure els mobles de casa. També hi ha acudit una ambulància per atendre la mare.

A l’espera de l’Audiència i crida a la mobilització

“Això és un engranatge de corrupció on han funcionat totes les peces; el jutge corrupte, la comitiva judicial, l’oficial que ens portava al jutjat, el president del golf...”, diuen Núria i Carolina després de ser desnonades, tot celebrant que la causa oberta ja no es troba al Jutjat de Rubí, “sortim amb el cap molt alt i moltíssima dignitat, seguirem lluitant-ho fins al final”. Les llogateres podran fer nit a casa d’algunes de les persones que els han fet suport durant el procés.

Però una hipotètica resolució favorable de l’Audiència que demostrés que el procediment civil ha estat incorrecte no els garantiria tornar a casa, així ho adverteixen les dues germanes i la seva advocada. Així ho ha expressat també la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, que recorda que l’Ajuntament s’ha personat a la causa oberta a l’Audiència: “A aquesta família, si els hi donen la raó, no els hi serveix de res”.

Els Mossos d'Esquadra han impedit l'accés al carrer Oceà Glacial durant el desnonament | Jordi Pascual Mollá

La tinenta d’alcaldia diu que l’Ajuntament posa a disposició de les desnonades els recorreguts per aconseguir una resposta habitacional tot reconeixement que allò important és posar la garantia per a la no pèrdua de l’habitatge. “És una barbàrie que et despertin a les set del matí a cops de porra”, ha denunciat Mariona Bota, representant del Sindicat de Llogateres, “això d’avui és la punta de l’iceberg de la violència que patim la classe treballadora”. El col·lectiu ha convocat una manifestació per a aquesta tarda a les 19:30 hores al davant de l’estació.

El desnonament amb data oberta, una pràctica prohibida però aplicada

El mecanisme de desnonament amb data oberta contravé normes com el Decret de mesures urgents de l’accés a l’habitatge de Catalunya del 2019 en què es prohibeixen aquest tipus de llançament. A més, està denunciat per entitats defensores dels drets humans per ser una pràctica que contradiu la normativa processal i el dret internacional dels drets humans. Tot i això, la primacia del dret a la propietat sobre el de l’habitatge és tot sovint l’argument emprat per les instàncies judicials per actuar amb desnonaments amb data oberta.

Les llogateres denuncien que a més a més la data oberta es va demanar al·legant que als desnonaments aturats anteriorment hi havia hagut violència. Tal com vam publicar diversos mitjans de comunicació que vam ser als llançaments fallits, en cap moment hi va haver escenes de violència. També recorden que havien iniciat un procés judicial per assetjament immobiliari, arxivat provisionalment per manca de proves ja que, segons diuen, no van deixar que una d’elles les presentés en considerar-la testimoni afectada.

Els articles publicats a la secció d'Opinió són responsabilitat de l'autoria de cada escrit.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article