L’EMD haurà de pagar 140.000 euros a la concessionària del Complex Esportiu per aplicar la sentència

L’informe econòmic indica que no hi hauria lucre cessant a pagar al contractista si es decideix rescindir el contracte

per Jordi Pascual Mollá

Barris i EMD

Complex Esportiu de Valldoreix
Complex Esportiu de Valldoreix | EMD de Valldoriex
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

L’Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) de Valldoreix haurà de pagar 140.971 euros a Eventing Sports Cinc, l’empresa que gestiona el Complex Esportiu, per retrotreure les actuacions aplicades a partir del conveni del 2012. Són les dades que es desprenen de l’informe econòmic que l’EMD ha encarregat a Faura-Casas Auditors-Consultors, un document que fa una anàlisi de les modificacions aplicades al 2012 i que s’han de revertir. En cas de rescindir el contracte, l’EMD hauria de compensar l’empresa amb 193.000 euros més per les inversions no amortitzades (333.971 euros en total).

El conveni que modificava el contracte va ser anul·lat judicialment de forma definitiva al juny passat després d’inadmetre’s a tràmit el darrer recurs presentat per la concessionària al Tribunal Suprem. Es refermava així la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) del 2020 en què s’indicava que el conveni del 2012 suposa un canvi tan substancial que suposava la creació d’un nou contracte. L’anul·lació obliga a tornar a les condicions contractuals del 2003, quan es va adjudicar el concurs públic. El procés judicial va ser iniciat per Pau Alonso quan era vocal de la Candidatura de Progrés i Catalanista (CPCV) i ha estat seguit per l’Associació de Veïns i Veïnes Progressistes.

L’informe econòmic parteix de mancances considerables. No hi ha informació dels costos ni dels ingressos del concessionari en la prestació del servei de natació escolar i de pàdel. A més, es recullen algunes dades estimades com ara els ingressos derivats de les pistes de pàdel construïdes per l’empresa arran de la modificació del contracte perquè no es va fer una comptabilitat separada o els consums ja que mai es van instal·lar comptadors diferenciats. Totes les dades obtingudes pels auditors per fer l’informe provenen dels serveis tècnics de l’EMD.

Les claus de la modificació

La modificació del 2012 suposava que Eventing assumís la titularitat dels contractes amb les companyies subministradores i rebés anualment una subvenció anual d’un import màxim de 50.000 euros per les despeses de gas i electricitat. L’EMD també passava a assumir tot el cost del subministrament d’aigua fins a un màxim de 8.8000 metres cúbics anuals. La concessionària havia de fer inversions per un valor de 36.700 euros (més IVA) per a la millora de les instal·lacions de subministraments i de 27.843 euros (més IVA) per a la millora dels vestidors i l’ampliació d’algunes sales.

A més, l’empresa va passar a prestar en concepte de cànon el servei de natació escolar a 100 alumnes del Ferran i Clua. Al 2003 el cànon estava previst com un pagament del 20% del resultat positiu. Amb la modificació, la concessionària també tenia via lliure per construir i instal·lar quatre pistes de pàdel, amb una inversió de 97.000 euros (més IVA) que suposava eliminar l’antiga pista verda.

L’informe analitza les subvencions per subministraments, els consums, una aproximació dels ingressos per les pistes de pàdel, les inversions realitzades i la seva amortització així com el càlcul del cànon que es va deixar de pagar. També s’evidencien incompliments per part d’Eventing com és la no construcció d’un bar-cafeteria al Complex. De l’anàlisi de tot plegat surt la xifra de 140.971 euros a pagar per par de l’administració a l’empresa.

“Estem d’acord amb l’esperit de l’informe tot i que es poden revisar alguns conceptes i càlculs en benefici de l’EMD”, valora Roser Casamitjana, presidenta de l’Associació de Veïns i Veïnes Progressistes de Valldoreix, que després de la sentència va acceptar una inexecució temporal a l’espera de tenir aquest estudi i arribar a un acord ja que consideren que retornar al contracte del 2003 també era perjudicial per a l’administració, “no pretenem que les pistes de pàdel vagin a terra però no podem pagar per l’execució de la sentència i que el concessionari segueixi traient beneficis d’una obra que va fer en base al conveni anul·lat”.

Un informe que pot canviar

L’entitat veïnal va traslladar alguns d’aquests dubtes a una reunió celebrada el dimarts passat en què el govern va explicar a l’oposició les claus de l’informe. En el marc de la reunió van sorgir altres dubtes com ara les amortitzacions de les inversions, motiu pel qual l’equip redactor de l’informe es va comprometre a enviar una informació més detallada. Segons expliquen Alonso i Casamitjana, totes les apreciacions fetes en el marc de la reunió poden servir per millorar el document i obtenir una nova xifra més favorable a l’EMD.

Els representants de l’entitat critiquen que el president Josep Puig no va especificar cap previsió d’actuació ni de terminis davant d’aquest informe. Recorden que com a denunciants poden demanar l’execució de la sentència, que al seu parer no hauria de quedar-se només en el pagament de la quantitat indicada a l’informe o la que pugui sorgir d’una revisió d’aquest. Tal com van proposar amb un informe jurídic, la millor opció des del seu punt de vista és la rescissió del contracte per preparar un nou concurs o assumir-ne la gestió directa.

Per ara l’entitat no ha demanat cap altre endarreriment de l’aplicació de la sentència i, per tant, tot i que el TSJC no ha instat l’execució, el cas es troba en una inexecució que tard o d’hora haurà de ser resolta. L’entitat demana, per tant, que s’avanci en l’execució i s’obtingui una dada exacta del cost d’una possible rescissió del contracte.

La continuïtat del servei i la possible rescissió del contracte

Tot i que el centre de l’informe és l’anàlisi econòmica per retornar el contracte a les condicions del 2003, també fa una anàlisi de la viabilitat de mantenir la gestió externalitzada del servei fins a la seva finalització al 2028. Es preveu que l’empresa tingui unes pèrdues de 24.752 euros al 2022, encara marcades per la COVID-19, que es reduirien gradualment any rere any: “Aquestes dades no posen en qüestió la viabilitat econòmica de la concessió, atès que la tendència a partir del 2022 seria obtenir una situació tendent a l’equilibri, si bé tampoc és previsible l’obtenció de beneficis a curt termini”.

Precisament perquè l’anàlisi no contempla l’obtenció de beneficis, no existiria un lucre cessant a compensar a la concessionària en cas de rescissió del contracte: “L’únic cost d’una hipotètica resolució anticipada del contracte seria el corresponent al cost de la inversió realitzada pel concessionari i no amortitzada a la data de resolució del contracte”. L’informe quantifica aquest cost en 193.000 euros per a l’EMD.

Una possible municipalització

El document encarregat per l’EMD no analitza la viabilitat d’una nova concessió o de la possible municipalització tot i que a la reunió del dimarts, expliquen Casamitjana i Alonso, es va arribar a parlar d’una hipotètica gestió directa. Segons diuen, el secretari-interventor considera que és una opció viable tenint en compte les dificultats de control que tot sovint troben les administracions públiques en l’externalització de serveis. El president Josep Puig i l’empresa concessionària han desestimat fer declaracions a aquest mitjà sobre aquest afer.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article