Acord amb l’AMB però una espera llarga per tenir el nou contracte de transport urbà

El Ple desencalla el primer pas per licitar de nou el servei amb un conveni amb l’AMB que encara no resol la renovació de la xarxa

per Jordi Pascual Mollá

Política

José Gallardo, regidor de Mobilitat
José Gallardo, regidor de Mobilitat | Raquel Pérez - Ajuntament de Sant Cugat
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

CONTRACRÒNICA. Més tard del que tots els representants polítics voldrien, el Ple ha aprovat un conveni amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que permet començar a desencallar el traspàs de competències del transport urbà. Vençut des del 2019, Marfina Bus segueix prestant el servei dels autobusos urbans en continuïtat de contracte a l’espera d’una nova licitació que ha de fer l’AMB.

El conveni aprovat amb els vots favorables d’ERC-MES, PSC, CUP-PC i la regidora no adscrita aquest dilluns suposa formalitzar la continuïtat de servei en mans de l’Ajuntament mentre es reconeix l’AMB com a competent i se l’habilita per iniciar el tràmit de la licitació. Sona a bona notícia però no cal passar-se d’optimistes perquè la llargada del tràmit suposa que el contracte difícilment estarà adjudicat abans de tres anys, tal com reconeix el regidor de Mobilitat, José Gallardo.

Això és determinant perquè fins que no existeixi la futura adjudicació, tot seguirà igual. El govern no podrà tocar les línies existents ni repensar la xarxa, només podrà –i haurà– de renovar quatre autobusos que hores d’ara incompleixen la Zona de Baixes Emissions (ZBE) però que no són sancionats perquè s’acullen a una darrera moratòria que obliga a l’Ajuntament a iniciar la compra abans de l’octubre. Gallardo, conscient que això potser no és possible, treu a lluir un acord amb l’empresa que, segons diu, està disposada a substituir aquests vehicles temporalment fins que es faci la nova adjudicació.

“A l’oposició li agradaria saber com es dibuixen les línies del futur transport urbà de la ciutat”, ha etzibat Cristina Paraira, regidora de Junts per Sant Cugat, tot dient que el govern no s’ha mostrat prou dialogant ni transparent en aquest assumpte. Tot i això, a diferència d’Aldo Ciprian, regidor de Ciutadans, no ha criticat la presentació del punt com a proposta d’urgència que s’ha incorporat només començar la sessió. El portaveu taronja, en canvi, ha dit que sense passar per la comissió informativa i amb més marge és molt difícil fer un posicionament ferm al Ple.

Les dues mirades s’han convertit en l’abstenció, irrellevant de cara a un govern que per ell sol podia tirar endavant el tràmit, trobant a més el suport de la regidora no adscrita. Gallardo s’ha mostrat crític amb l’oposició: “Aquest conveni és bàsic i us hem convocat al segon perquè és l'important: el de les línies i el finançament. Parlarem de les línies abans de portar-les al Consell de Mobilitat. És un tema de ciutat”.

Perquè el govern encara té pendent un nou document, un altre acord amb l’AMB en què, entre d’altres, s’haurà de redefinir el sistema de línies. Segons el regidor, l’AMB assumeix el servei amb els criteris establerts al contracte vigent i el nou conveni ha de servir per determinar quines millores aplicar i quines recauen econòmicament sobre l’Ajuntament. És a dir, el transport a demanda es mantindrà sí o sí però si es vol incrementar la freqüència o tenir-ne en cap de setmana, l’Ajuntament ho haurà de pagar, per exemple.

Però bé, tot això està per veure i per negociar. Tenen fins que es comenci el concurs públic per definir-ho i, mentrestant, el canvi de competència seguirà en un stand by que ja sembla etern si es té en compte que ja a finals del mandat passat s’advertia de la finalització del contracte. Però qui dia passa any empeny i ara, amb aquest conveni, es desencalla ni que sigui parcialment tot aquest enrenou tot i que sigui més d’un any després que Gallardo digués a aquest diari que es treballava aquest conveni.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article