Martí Rius: “El problema de fiabilitat de Rodalies és l’acumulació de moltes incidències”

Entrevista el membre de la plataforma Promoció del Transport Públic arran de la incidència que ha deixat Rodalies sense servei

per Jordi Pascual Mollá

Drets

Martí Rius, membre de la plataforma Promoció del Transport Pública
Martí Rius, membre de la plataforma Promoció del Transport Pública | Miquel Margalef (arxiu)
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Membre de l’Assemblea per al Transport Públic de Sant Cugat i de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), Martí Rius fa anys que està implicat per millorar la mobilitat amb propostes que afavoreixin la intermodalitat, incrementin les freqüències i permetin, en definitiva, tenir una xarxa de transport més eficient i útil per a la ciutadania. La incidència al sistema general de comunicacions d’Adif d’aquest dilluns que ha aturat tot el servei de Rodalies fins a les vuit del matí ha estat el motiu d’aquesta entrevista, que va més enllà del fet puntual.

Una incidència com la d’avui és previsible i, sobretot, evitable?

– No tinc el coneixement tècnic suficient però és cert que el problema de fiabilitat de Rodalies és l’acumulació de moltes incidències. Com a conjunt, es podria millorar amb més inversió.

El traspàs de la competència sobre Rodalies a la Generalitat pot servir en aquest sentit?

– Depèn de si el traspàs es fa associat a un increment de les inversions. Tot sovint comparem Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Rodalies però són dos sistemes molt diferents. El d’FGC és tancat i només hi circulen els trens d’FGC. El de Rodalies és molt més complex perquè hi circulen molts més trens. De partida sempre és molt més eficient un sistema tancat com el metro o els FGC. Però això no és excusa. Com deia, l’acumulació de problemes evidencia una manca d’atenció i potser una administració més propera i amb l’experiència dels FGC podria servir per millorar el servei.

Què es pot fer a través de la inversió?

– Millores a la infraestructura i a la senyalització. Una de les actuacions que proposem és millorar la gestió dels trens que passen pels túnels de Barcelona amb inversions per optimitzar encreuaments perquè els trens no es bloquegin entre ells, optimitzar el pas per passeig de Gràcia i plaça Catalunya. Potser no evitaríem tots els retards però milloraríem.

Tenim una xarxa que t’obliga a passar per Barcelona en la majoria dels desplaçament. És una dificultat afegida?

– És una xarxa molt centralitzada i des de la PTP proposem descentralitzar-la amb una línia R80 que vagi de Girona a Tarragona passant per Sant Cugat. El cost és bastant menor que els diners que costarà la reducció tarifària d’aquests quatre mesos. De fet, la reducció de tarifes no ataca el problema de fons.

No hi ha un problema de tarifes?

– La rebaixa de tarifes és benvinguda perquè permet que recorreguts que ja es feien siguin més econòmics per a l’usuari. Però el problema tarifari no és per a l’usuari habitual que normalment entra a Barcelona des de la primera o segona corona. El problema és quan surts a la perifèria i comences a fer molts canvis de zones, amb un servei més deficitari i un preu molt més car. Aquest és un dels grans problemes a afrontar i no es resol amb la rebaixa actual.

L’altre gran repte és la integració tarifària de tot Catalunya. Hores d’ara només hi ha una certa integració a les corones més properes a Barcelona i, quan hi surts, has de pagar els bitllets individualment en funció del transport que agafes, amb preus molt diferents entre ells. Hem d’abordar aquests problemes més que fer una rebaixa general.

Quan des de la PTP feu aquestes propostes, quina resposta rebeu?

– Algunes de les idees que plantegem van calant. D’altres sembla que es faci el contrari. Per exemple, la nova línia d’FGC a l’aeroport consumeix uns slots molt valuosos de circulació de trens a plaça Catalunya. Si el tren continués més enllà i anés a altres zones de Catalunya, s’oferiria el servei a molta més gent. Amb el model que han triat, s’ofereix un servei premium per a turistes i gent que va a l’aeroport.

També tenim èxits amb propostes com la construcció de carrils d’alta ocupació i per al transport públic d’entrada a Barcelona. Té un impacte molt important per a la gent que va en autobús i que ja no ha de sofrir els embossos creats pels cotxes. A la B23, després de molts anys d’insistència, hi ha un projecte per fer-ho. El missatge va calant.

Des del Vallès fa anys que es reivindica una línia R8 orbital i amb intercanviadors amb FGC. Què en sabeu?

– A Sant Cugat es planifica el nou barri de Ca n’Ametller i s’inclou l’intercanviador. És un tema cada cop més present. El problema de la R8 és que passa molt lluny dels nuclis de població i no té intercanviadors amb FGC i amb la R3. Hores d’ara és una línia poc atractiva i que fa servir molt poca gent. En canvi, podria donar un molt bon servei perquè no passa per Barcelona. Fer aquests intercanviadors és una inversió que permetrà que la línia sigui molt més fàcil explotar.

Hi ha el compromís polític del Congrés i a alguns plans com el Pla de Mobilitat Específica del Vallès però sembla que mai arriba.

– Va molt a poc a poc. No conec els detalls del punt en què es troba actualment però l’actuació està molt ben argumentada i el benefici és claríssim, més encara ara amb l’increment del preu de l’energia. Les actuacions que prioritzen el tren seran cada cop més importants.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article