El Ple esperarà un mes per començar a dibuixar el nou barri de Ca n’Ametller

El govern retira ‘in extremis’ l’inici de la tramitació urbanística que ha de permetre planificar el darrer creixement urbanístic de la ciutat

per Jordi Pascual Mollá

Política

El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge, Francesc Duch
El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge, Francesc Duch | Jordi Pascual Mollá
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

CONTRACRÒNICA. El govern havia anunciat amb il·lusió que el Ple de novembre serviria per fer el primer pas de la tramitació urbanística que ha de permetre definir com serà el futur barri de Ca n’Ametller, des de Can Cabassa fins la carretera de Rubí. L’avançament de la modificació de planejament que es pretenia portar a la sessió plenària ha estat retirada in extremis després d’una intensa Junta de Portaveus extraordinària que ha provocat que el Ple hagi començat uns minuts tard.

L’explicació de l’alcaldessa, Mireia Ingla, ha estat nul·la quan al principi de la sessió ha retirat el punt de l’ordre del dia. També ho ha estat la del tinent d’alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge, Francesc Duch, a la sortida de la sala de plens provisional de la Unió. L’objectiu és portar el mateix punt al Ple de desembre. “Fonts municipals indiquen que tot aquest temps extra s'usarà per mirar d'ampliar el suport dels grups de l’oposició”, ha estat l’única resposta emesa pel govern davant la petició dels mitjans, “un cop més tinent d’alcaldia allarga la mà a Junts i Ciutadans posant-se a disposició per explicar i detallar la proposta tant com necessitin per sumar-los”.

No està clar, doncs, el desacord entre govern i oposició perquè, segons han confirmat Josep Maria Vallès, portaveu de Junts per Sant Cugat, i Aldo Ciprian, portaveus de Ciutadans, la voluntat de tots dos partits era l’abstenció. Amb l’absència de dos regidors del govern però amb la delegació d’un dels vots, el tripartit tenia 12 vots a favor davant els 12 vots de l’oposició, que, sense haver-se pronunciat la regidora no adscrita, com a mínim 11 eren d’abstenció.

La qüestió de majories i consens ha estat clau en una proposta que és ambiciosa no només perquè és l’inici de la definició del darrer creixement urbanístic de Sant Cugat sinó també perquè d’aquesta depèn que el tripartit pugui complir els compromisos recollits al Pla d’Habitatge Assequible. Aquest document contempla que el 2029 es pugui acabar el desenvolupament d’un dels àmbits de la zona i entregar així 96 habitatges de protecció oficial. A partir del 2030 esperen tenir la disponibilitat del sòl de la resta de l’àmbit, on s’haurien d’encabir 958 habitatges privats, 1.300 HPO i 300 dotacionals per a gent jove o gent gran.

Per arribar a aquest supòsit que ara sona llunyà cal una tramitació urbanística complicada que per ara s’ha vist truncada a un Ple municipal mancat d’explicacions. El gran punt del govern aquest novembre s’ha diluït sense pena ni glòria i passa a ser, amb un poc de sort, el tema de debat del desembre. La “subjecció a informació pública de l'avanç i documentació ambiental de la modificació puntual del Pla General Metropolità a l'àmbit de Ca n'Ametller”, que és el nom tècnic del punt retirat, representava l’inici del camí.

Es tracta d’un document que analitza l’àmbit a desenvolupar i en proposa tres alternatives. Amb l’aprovació, el Ple hauria dibuixat un primer esbós de com serà el barri, venut pel govern com a eco-barri o com a districte econòmic en funció del públic assistent. L’esbós ensenyat per Duch a la roda de premsa prèvia al Ple no és més que això, un esbós; que si bé ja dibuixa una mixtura d’usos amb zones verdes, avingudes metropolitanes exteriors i un gran intercanviador FGC - Renfe a l’alçada d’Hospital General (on pretenen incorporar una estació d’AVE), al voltant de la qual es desenvolupa un barri en un 70% residencial i un 30% comercial.

Alternativa escollida a l'avanç | Ajuntament de Sant Cugat

Per ara és un dibuix que no ha tingut l’oportunitat d’exposar-se al públic per rebre aportacions de la ciutadania però que neix d’un procés participatiu previ després d’aturar les intencions de desenvolupar només una part de l’àmbit just quan començava el mandat. De fet, la proposta del govern anterior, que es va quedar en una fase incipient, va obrir el debat ciutadà amb una reactivació puntual de la Fundació Sant Cugat per debatre sobre l’afer.

Tot suposant que al desembre aquest punt prosperi, s’iniciaria la tramitació, que es preveu llarga. El tinent d’alcaldia parla d’un període de 15-20 anys per al desenvolupament del conjunt del barri. Perquè la modificació del Pla General Metropolità (PGM) precisa dels informes ambientals perceptius i posteriorment d’una aprovació inicial al Ple, una de provisional també al Ple i una de definitiva al Departament de Territori de la Generalitat.

D’aquí a construir-se encara caldrà la definició d’àmbits a urbanitzar, en molts casos amb la necessitat de tramitar Plans Parcials d’Ordenació (PPO) que també han de passar per la doble aprovació al Ple i la definitiva a la Generalitat. Clar que hi ha zones que tenen edificacions prèvies que s’hauran o bé de regularitzar o bé d’enderrocar i altres espais més senzills d’urbanitzar perquè actualment hi ha camps de cultiu.

Què s’imagina el tripartit? Doncs la proposta preveu la cobertura de les vies de la R8 i també de les futures vies de l’alta velocitat, pas indispensable per poder fer el desenvolupament urbanístic. El barri s’estructurarà al voltant de l’intercanviador. Duch explica que s’ha optat per una mixtura d’usos perquè hi hagi equipaments, zones verdes, habitatge i activitat econòmica. No hi ha un calendari concret però es preveu desenvolupar per sectors.

El tinent d’alcaldia diu que es treballa perquè l’estació intermodal acabi acollint també l’estació d’AVE del Vallès i complir allò recollit al Pla Director Urbanístic (PDU) Metropolità, que es torba en redacció, perquè aquella zona esdevingui una centralitat metropolitana. Duch defensa que es pren la idea general del PDU i es concreta en base a la realitat de Sant Cugat amb el lideratge de l’Ajuntament, motiu pel qual s’han descartat fórmules d’ordenació com un altre PDU. Preveu un barri verd, amb els cotxes per fora de la trama urbana amb estructures exteriors a mode d’avingudes metropolitanes a la carretera de Rubí i a l’avinguda Montserrat Roig.

Aquest és el dibuix sobre el llenç en blanc. Si bé, Duch no podia fer volar la seva imaginació totalment perquè el futur barri està travessat per unes vies per on passen mercaderies perilloses i al nord per l’AP7. A més, s’ha d’ajustar a l’entorn ja urbanitzat, donar continuïtat a les zones verdes, preveure reserves de sòl per fer equipaments i intentar aconseguir el màxim nombre d’habitatges públics possibles. El debat està servit però, per ara, haurà d’esperar al desembre.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article