Un formulari per protegir els ciclistes de l’assetjament dels cotxes i motos

El nou protocol contra l’assetjament cotxista als ciclistes obre de nou el debat sobre la mobilitat al Ple

per Jordi Pascual Mollá

Política

Pintada en contra de l'entrada de motos al carril bici a un dels trams de l'anella verda
Pintada en contra de l'entrada de motos al carril bici a un dels trams de l'anella verda | Jordi Pascual Mollá
Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

CONTRACRÒNICA. Fa uns quants dies que al carril bici de l’anella verda llueix el lema “fora motos del carril bici”. Aquelles pintades són la plasmació física de desenes de queixes per les xarxes socials per part d’usuaris de la bicicleta que veuen amb preocupació com els vehicles a motor –especialment les motos– envaeixen el carril bici i els dificulten la circulació. L’“assetjament” i la “impunitat cotxista”, tal com ho anomenen alguns d’aquests activistes, esdevenen en molts moments situacions de risc evident.

Davant l’onada de queixes el govern ha posat fil a l’agulla en una proposta que no ha aconseguit la unanimitat ni al Ple d’aquest dilluns ni a les xarxes. El regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha proposat un protocol que habilita un formulari en línia en què els ciclistes i usuaris de vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics podran identificar els vehicles que els han assetjat. És un registre, no una denúncia, i, per tant, la proposta no és punitiva sinó més bé un mecanisme que acompanya el canvi d’hàbits de mobilitat que intenten aplicar les administracions públiques.

Davant d’aquestes queixes, recull el protocol, la Policia Local pot iniciar una investigació. A més, s’informarà trimestralment dels assetjaments detectats, podent crear així un mapa dels punts més conflictius. És suficient? Aquest és l’interrogant que ha dividit la xarxa. Mentre l’Assemblea de la Bici –una d’aquestes entitats insistents– es mostra prudentment satisfeta, altres usuaris com Defensem el CB o Bikevidrera –impulsors de la proposta d’emprar el túnel de serveis dels Túnels de Vallvidrera per fer un carril bici– consideren que el protocol no resoldrà els riscos i que ha d’anar més enllà d’un formulari al web municipal.

Però ràpidament, quan es parla de bicis, hi ha qui es fixa en les infraccions dels ciclistes en relació als vianants; com si perquè alguns ciclistes no circulin amb respecte es pogués obviar el debat d’assetjament cotxista plantejat pels usuaris de la bicicleta. Més o menys això ha passat al Ple quan el tripartit ha portat a aprovació inicial aquest protocol, obrint així un període d’exposició pública en què es podran presentar al·legacions. Si no se’n rep cap, l’1 de febrer el protocol ja estarà en vigor.

El regidor de Mobilitat, José Gallardo, al Ple | Jordi Pascual Mollá

Cristina Paraira, regidora de Junts per Sant Cugat, ha esmentat l’ordenança de bicicletes i vehicles de mobilitat personal, on es regula l’ús d’aquests vehicles (velocitats, espais, elements de protecció...), per diferenciar una cosa de l’altra, tot dient que la relació amb els vianants també és un problema. Però, centrant-se en l’afer que ocupava el Ple, ha animat la ciutadania a presentar al·legacions i ha posat en dubte que el protocol perquè, tem, serveix per passar la responsabilitat de la denúncia a cada usuari. Tot plegat s’ha traduït en un “vot favorable crític”.

I encara sort per al regidor de Mobilitat, que, tot i que igualment s’hagués pogut valdre de la majoria tripartita per aprovar el protocol, ha hagut d’escoltar crítiques molt més dures d’Aldo Ciprian, regidor de Ciutadans: “El protocol tapa les carències de la seva gestió de l'ordenança”. Fins i tot ha posat en dubte la legalitat de la proposta dient que aquest registre d’assetjaments el fan usuaris d’un vehicle que no precisa de carnet ni permís de circulació en contra de conductors amb carnet.

“No seria suficient fer complir la llei de trànsit i facilitar més punts de càrrega i descàrrega?”, s’ha preguntat el portaveu taronja, que ha indignat el regidor de Mobilitat especialment quan li ha demanar un protocol per als vianants “davant dels conductors kamikazes dels patinets”. Però Gallardo s’ha negat a barrejar peres i pomes i ha dit que una cosa és l’assetjament a ciclistes, contemplat al protocol, i una altra l’assetjament dels ciclistes a vianants, regulat i sancionat a l’ordenança; que igualment Ciprian considera que no s’ha aplicat correctament.

No és d’estranyar que la mobilitat sigui, de nou, un element de debat intens al Ple. Els canvis aplicats pel tripartit aquest mandat –la Zona de Baixes Emissions, l’anella verda, l’ordenança...– han portat debats amplis i gens dicotòmics. Perquè, a diferència del que podria semblar, aquestes mesures no han topat només amb una oposició cotxista sinó també d’altres sectors que o bé demanaven anar més enllà o bé millores a la proposta per permetre excepcions i enduriments. El debat ha estat servit durant tot el mandat i ara, en els últims sospirs, segueix obert. I això és rellevant perquè què passarà amb totes aquestes propostes davant d’un hipotètic canvi de partits al govern?

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article