La jubilació als 60 anys per als treballadors/es del sector de transport de viatgers i mercaderies

Opinió

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

En un sector on l’estricte compliment de la seguretat i salut pels treballadors requereix d’una lluita constant perquè es compleixi la legislació vigent, les persones que condueixen busos o camions ja saben que, en aquestes condicions, no és prudent i fins i tot és perillós haver de treballar fins als 65 anys. També saben i és evident que la possibilitat de retardar-la fins a 67 pot incidir de forma molt greu en la salut i la integritat dels conductors/es professionals i de les persones que comparteixen espai amb elles.

Nombrosos estudis científics/tècnics han demostrat que l'edat, és un element determinant que influeix sobre la pèrdua de les condicions físiques i psíquiques necessàries per a fer el nostre treball amb seguretat.

El nostre col·lectiu és molt nombrós, som uns 300.000 treballadors/es en el transport de mercaderies i uns 150.000 de viatgers. Estem entre les que tenen major taxa de mortalitat, i superem de llarg a la construcció en taxa d’accidents laborals. Som els que tenim major possibilitat de patir una malaltia relacionada amb l'exercici de la nostra professió; a causa de les llargues jornades de conducció, a les vibracions que sofrim o les postures forçades que hem d'adoptar, podem estar sotmesos a tota mena de patologies múscul-esquelètiques. Igualment, tenim el risc de patir malalties relacionades amb la salut mental, provocades per les condicions en les quals fem el nostre treball; l’estrès derivat del trànsit i per assolir horaris ajustats, per la por de sofrir una agressió, continus canvis de torns, etc.

Per revertir aquest marc social i laboral neix, al març de 2019, la Plataforma per la jubilació a 60 anys. D’àmbit estatal, cerca ser un espai obert a tots els sindicats, seccions sindicals i treballadors/es d'empreses públiques o privades del sector del transport de mercaderies i viatgers (carretera i urbans).

El seu objectiu principal és demanar que s’apliquin coeficients reductors per una jubilació anticipada pel fet de pertànyer a “un grup o activitat de naturalesa penosa, perillosa” com poden ser bombers, treballadors/es del sector ferroviari, del sector aeri, artistes, o policies.

El primer escull de la Plataforma va ser xocar amb el legalisme on se’ns instava a sol·licitar l'aplicació de coeficients reductors conjuntament amb la patronal.

El segon ha estat i és la no implicació directa de les cúpules de les dues grans centrals sindicals que no han donat suport explícit a aquesta lluita, que hauria de ser comú i transversal.

Malgrat tot, el 2019 es van poder lliurar al Congrés dels Diputats, els milers de firmes recollides entre professionals del sector, a una comissió de seguiment creada per diferents grups de la cambra, així com l'estudi jurídic tècnic pertinent per donar solidesa a la demanda.

Vàrem aconseguir un compromís perquè la nostra petició fos valorada per ser duta a la cambra baixa, però sabent també que els tempos de la política requereixen pressió externa perquè avancin es tenia clar que s’havia de seguir treballant en la cohesió del col·lectiu, acompanyant-lo amb mobilitzacions.

La pandèmia, per descomptat, també ens va aturar, però aquest octubre passat ens sorprèn la sentència d’un tràmit judicial endegat per la CGT quan vàrem fer la primera recollida de signatures. La direcció general de la Seguretat Social va haver de canviar la interpretació del Reial decret, establint la NO obligatorietat que les sol·licituds dels coeficients reductors per a l'edat de jubilació s'haguessin de presentar conjuntament amb la patronal.

Arribats a aquest punt, el passat 24 de novembre, representants de la secció sindical de CGT de @CSarbus (Moventis) érem als cinemes Príncipe Pío de Madrid, on es va celebrar la segona assemblea de la Plataforma. Hi érem representades gairebé totes les CCAA del territori espanyol, amb més de 150 persones de diferents sindicats, CGT, CCOO, SIT, UGT, CSIF, coordinadores i altres plataformes sindicals. A part de nosaltres hi havia gent de CASAS, SAGALES, MON BUS, TMB, Transportes de Getafe, EMT de Madrid, TUSSAM de Sevilla, Transportes Urbanos de Granada, León, Salamanca, Vigo, Gijón, Bilbao, València, Alcoi, EMT de Plama de Mallorca, etc, més coordinadores de plataformes logístiques de transports de mercaderies.

Es va acordar, en primera instància, donar el suport de la Plataforma a la lluita obrera i a les vagues del transport urbà i tramvia de Saragossa i Vigo (Vitrasa), així com a les companyes del metall de Cadis.

Es van explicar les accions dutes a terme com a resultat de la primera assemblea del sector (recollida, entrega de signatures i concentració al parlament espanyol).

Es van debatre les diferents postures i les possibles accions a emprendre i com a resultat, de comú acord es va concloure que, si bé els i les treballadores dels sectors de transports de mercaderies i de viatgers som plenament conscients de la necessitat de poder avançar l'edat de jubilació, molts/es són encara els que desconeixen la feina que s'està fent. Que, per tant, calia fer la màxima difusió arreu, i per descomptat des de les seccions sindicals i comitès d'empresa, perquè aquesta causa creixi de manera transversal i sense conflictes per sigles.

Vàrem acordar també que, es convocaran concentracions el dijous 17 de febrer del 2022 a les 11 h del matí davant de totes les Delegacions de Govern del territori espanyol, i que es convocarà una manifestació general a Madrid el 26 de març del 2022. També que el dia de la manifestació, en assemblea, decidirem si tenim prou força per convocar una vaga general del sector.

Ferran Margineda, secretari de la Secció Sindical de CGT a Marfina Bus (SARBUS/MOVENTIS)

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi