Fer música en família, una manera d’enfortir els lligams amb els més petits

Som la teva escola de música de Sant Cugat amb gran diversitat de programes i un equip professional i motivat que t'acompanyarà.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Quan parlem dels beneficis que l’estimulació musical té en el desenvolupament cognitiu dels infants, moltes vegades posem l’èmfasi en les habilitats que els nens i nenes poden adquirir i aplicar en altres àmbits. Per exemple, podríem destacar que la sensibilització musical proporciona als més petits un entorn on desenvolupar l’atenció a través de l’escolta activa i el moviment i afavoreix la seva activitat motriu. Tanmateix, també m’agradaria reivindicar la pràctica de la música en la primera infància com a font d’expressió artística, de descoberta, i sobretot, de gaudi i de plaer.

Actualment, en la nostra societat, la manera com experimentem l’art sovint està molt compartimentada i separada de la vida quotidiana. Els adults, per exemple, dediquem molt poc temps a cantar, perquè es considera una pràctica insignificant i poc productiva. Els infants, en canvi, utilitzen sovint les cançons per acompanyar les seves activitats diàries, ja sigui a l’hora de jugar sols, amb altres nens i nenes, o per pautar les rutines de l’escola bressol.

Les cançons infantils es basen en textos i melodies que segueixen patrons rítmics concrets i repetitius, i això aporta seguretat, reforça la memòria i ajuda a desenvolupar l’expressió verbal dels infants. D’altra banda, igual que en els contes, el llenguatge de les cançons s’acosta més al poètic que al quotidià. Per tant, a banda d’ampliar el seu vocabulari, la música permet als nens i nenes despertar la imaginació i crear una major connexió emocional amb els jocs i tasques del seu dia a dia. Així doncs, compartir cançons amb els nostres fills i filles és una manera de recuperar l’expressió artística com a part de la vida familiar i fer més significatives les estones que passem amb ells.

Un dels objectius de les sessions de sensibilització musical per nadons és acompanyar les famílies en la descoberta de noves cançons, danses i jocs de falda, i així animar els pares i mares a incorporar la música a la seva llar, ampliant el repertori musical o recuperant allò que tenien oblidat. En aquest entorn tranquil i relaxat, els infants poden compartir amb els adults que els acompanyen una estona de joc, creativitat i molta música, enfortint els lligams afectius i potenciant la comunicació entre ells. A més, aquestes estones faciliten un espai acollidor per a les famílies que hi assisteixen, on poden fer xarxa i sentir-se recolzades i acompanyades en el procés de criança.

Des de l’Aula de So, volem que la nostra escola pugui ser un lloc de trobada per a infants de fins a tres anys i les seves famílies, oferint acompanyament educatiu musical durant els primers anys de vida dels nens i nenes. Per aquest motiu, a banda del grup estable dels dissabtes al matí, aquest tercer trimestre ampliarem l’oferta a altres franges horàries per tal de poder-nos adaptar millor a les necessitats diverses de cada família. Per a aquells nens i nenes que vagin a l’escola bressol, oferirem tallers setmanals els dijous a la tarda, i alhora, obrirem grups matinals entre setmana per a aquelles famílies que ho prefereixin.

Marga Triadú, professora de sensibilització musical

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi