Publicitat

Panorama mediàtic II

La transformació del mercat audiovisual a principis dels anys 90 provoca canvis importants a l'estructura dels grups de comunicació espanyols.

La privatització de Telefònica, per exemple, la converteix en un actor important al nou sector. Molts grups mediàtics que havien fet diners amb el paper, van intentar també accedir als nous formats però la falta d'experiència i la manca de recursos els va abocar al fracàs.

Les dues primeres televisions privades van ser Antena 3 TV i Tele 5. El Grup Godó va invertir en Antena 3TV, juntament amb el grup Vocento i altres accionistes. Tele 5 va ser l'aposta de Fininvest, grup Berlusconi amb l'ONCE i altres inversors com Ángel Medrano del sector turístic. Ni Prisa ni grupo Correo ni grupo Zeta van apostar per les televisions privades en l'estadi inicial.

Antena 3 TV i Tele5 van tenir dues trajectòries molt diferents. La primera va anar saltant de grup en grup per la falta d'experiència gestora de la majoria dels seus propietaris. En canvi els propietaris italians de Tele 5 se'n van sortir perquè replicaven el model d'èxit implantat al seu país d'origen.

La inversió publicitària va migrar en massa cap a la tele i els grups de comunicació que no havien apostat pel mercat audiovisual es van convertir en irrellevants o van desaparèixer.

Un dels grans grups que va jugar fort al nou mercat va ser el grupo Prisa, gràcies als beneficis d'El País. El diari s'havia convertit en el millor representant de la premsa espanyola des de la mort de Franco. La gent tenia moltes ganes de consumir premsa i era el mitjà ideal per canalitzar la publicitat. L'any 2004 arriba als 450.000 exemplars, una xifra mai superada per cap altre diari generalista, però la xifra de lectors no creixia al mateix ritme que els ingressos publicitaris.

El País representava el cinquanta per cent dels ingressos del grupo Prisa i generava molts diners al grup per invertir en altres capçaleres —Cinco Días, Cinemanía— i

expandir-se a altres mercats com l'editorial —Santillana, Alfaguara, Taurus, Aguilar—, audiovisual —Audiovisual Sport, Sogecine, Localia— i ràdio —Ser, 40 principales, Cadena Dial, M80—.

Prisa havia arribat a facturar gairebé 4.000 milions d'euros el 2007 però la crisi econòmica del 2008 i l'aparició d'internet van afectar especialment al mercat de premsa escrita i als seus ingressos publicitaris. El País es converteix en una màquina de perdre diners. La xifra de negoci va començar a baixar fins als 1.200 milions del 2015. Més del cinquanta per cent de pèrdues en menys de 10 anys.

@rogervalsells, santcugatenc frustrat

Notícies relacionades