Coincidències i desacords programàtics per a un pacte de govern

Foto: Localpres. Gràfics: Jordi Pascual

Dissabte se celebrarà el Ple d’inici de mandat i, amb ell, s’haurà d’escollir la nova alcaldessa. El resultat de les eleccions municipals ha deixat una governabilitat difícil que precisa de pactes. Des del dia després del 26 de maig les forces polítiques han iniciat converses debatent-se bàsicament entre tres opcions: un govern independentista de Junts per Sant Cugat i ERC-MES, un govern d’esquerres d’ERC-MES, PSC i/o CUP-PC o el govern en solitari de Junts per Sant Cugat.

Mentre el secretisme de les negociacions no ha deixat entreveure res més que unes converses que avencen, algunes veus han sortit a dir la seva. És el cas de l’Assemblea en Defensa de les Institucions Catalanes (ADIC) i de l’ANC, amb comunicats en contra del pacte de forces independentistes amb PSC i Ciutadans pel seu suport a l’aplicació de l’article 155 de la Constitució. Més tard la branca local de la Joventut Socialista de Catalunya (JSC) ha cridat al pacte amb ERC-MES.

Però més enllà de la pressió, quines són les possibilitats de pacte en base als programes electorals? elCugatenc ha fet l’exercici de recollir les principals propostes sobre els grans temes que han marcat el mandat que ara deixem enrere: habitatge, seguretat, mobilitat, transparència i eix nacional. S’evidencien punts en comú i també desacords. Pots consultar els programes complets d’on hem extret la informació als llocs web de cada formació (Junts per Sant Cugat, ERC-MES, PSC, Ciutadans i CUP-PC).

Habitatge: acord en lloguer, desacord amb Promusa i l’okupació

De les principals mesures en matèria d’habitatge els cinc partits només coincideixen amb la necessitat d’incrementar el parc d’habitatge públic de lloguer. Només Junts per Sant Cugat especifica que ho farà seguint el Pla d’Acció de Promusa. De fet, és l’única formació que defensa l’acció de l’empresa pública d’habitatge ja que ERC-MES i CUP-PC plantegen redefinir-ne les funcions i l’organització –concreció de l’eslògan repensem Promusa que ha sonat durant els darrers anys– mentre Ciutadans opta directament per la dissolució de l’empresa.

L’altra gran diferència entre l’hipotètic tripartit d’esquerres i Junts per Sant Cugat ve marcada per la mesura de reservar el 30% de les promocions privades en sòl urbà consolidat per tenir habitatge assequible. Mentre ERC-MES i la CUP-PC opten per l’obligatorietat, Junts manté la mesura tal com s’ha començat a tramitar. Ciutadans és l’únic partit que parla explícitament d’okupació en el bloc d’habitatge del seu programa electoral amb la voluntat de crear un pla que l’eradiqui. Junts per Sant Cugat també concep l’okupació com un problema tot i que l’incorpora al bloc de seguretat ciutadana i com a afer a treballar des dels barris.

Seguretat, la dificultat d’un pacte d’esquerres amb la CUP-PC

Les propostes de seguretat posen d’acord la majoria de partits, especialment pel que fa a la cooperació entre cossos policials, la figura dels agents cívics i la descentralització de la Policia Local –també la perspectiva de gènere tot i que amb matisos entre partits–. Si bé, la CUP-PC planteja un discurs que dista de la resta de forces amb mesures com la creació d’un òrgan de control i de supervisió de les actuacions policials o la desaparició de la Policia Nacional.

Els cupaires no només es desmarquen amb propostes que només proposen ells sinó que tampoc concreten afers àmpliament debatuts com l’ús de tecnologies com càmeres i drons ni tampoc aposten per complir necessàriament la ràtio d’agents recomanada sinó que diuen que el nombre d’agents s’ha de determinar en base a l’estudi de necessitats del municipi. En això és propera a Junts per Sant Cugat, que no concreta res sobre l’increment d’agents mentre la resta de forces aposten per l’increment fins arribar a les ràtios recomanades.

Mobilitat, l’acord fàcil

En matèria de mobilitat tots els partits recullen mesures que suposen instar altres institucions però n’hi ha dues eminentment locals en què l’acord és fàcil. D’una banda hi ha l’increment i millora dels carrils bici i, d’altra, aprofitar el venciment del contracte de l’autobús urbà per racionalitzar les línies.

Transparència o la manca de concreció

Les cinc formacions introdueixen la participació com una forma de millorar la transparència –Ciutadans ho desenvolupa en un bloc a part i per això al gràfic s’indica que no consta a la part del programa en què es parla de participació–. Al marge d’aquestes mesures de participació, l’aprofundiment en la transparència és poc concret i no gaudeix d’amplis acords amb mesures comunes. Queda demostrat amb la petició d’una auditoria de contractes per part de Ciutadans, que cap altra força busca, o la millora de la bústia ètica de denúncia de la corrupció proposada per la CUP-PC com l’aprofundiment en una proposta que ells mateixos van proposar al Ple.

Eix nacional, independentistes sense accions locals per la República

Finalment, l’eix nacional que tant està marcant les negociacions només parteix d’una clara divisió entre partits independentistes i no independentistes. A partir d’aquesta divisió, l’independentisme no concreta mesures locals per a la consecució de la República Catalana que porta com a valor genèric en els programes electorals de Junts per Sant Cugat, ERC-MES i CUP-PC. Només els darrers tenen mesures referents a la construcció nacional però molt més properes amb la intercooperació amb altres entitats i institucions dels Països Catalans que amb una incidència real del municipi en el camí cap a un hipotètic nou estat.

Notícies relacionades