Núria Gibert: “Després de 28 anys de govern de CiU hi ha una opacitat i una xarxa clientelar”

Dilluns 20 de juliol se celebrarà el primer ple ordinari de la legislatura. En parlem amb la cap de l'oposició, Núria Gibert (CUP-PC). Repassem les eleccions i tots els moviments previs a l'arrencada de l'activitat política ordinària després del 24 de maig així com les línies d'actuació a l'oposició i altres temes de caire nacional com les eleccions del 27 de setembre i l'arribada de Guim Pros al secretarial nacional de la CUP.

Comencem breument amb les eleccions perquè el dia 24 de maig van canviar coses a Sant Cugat. Per exemple, la CUP va passar de 2 a 4 regidors conjuntament amb Procés Constituent i això va significar que la primera força a l'oposició va passar de ser el Partit Popular a ser la CUP, un partit pràcticament antagònic al PP. Com ho expliqueu?

Penso que té vàries explicacions. Una és interna. Fem una valoració que hem fet molta feina durant els darrers quatre anys, la gent cada cop ha conegut més el nostre projecte i li ha donat més credibilitat. És un projecte de transformació que mica en mica va calant i trobant el seu espai a la ciutat de Sant Cugat.

L'altra necessàriament és externa. És una crisi de la democràcia representativa en general, una crisi de valors i dels partits clàssics. Després hi ha una altra explicació externa però de conjuntura santcugatenca que és que el model santcugatenc forjat en 28 anys de Convergència ara s'ha exhaurit per bona part de la població que, per una banda, està afectada per la crisi, però, per l'altra, segurament hi ha joves que no han sortit mai de la precarietat i troben que no tenen espai on viure. Hi ha un sector molt important de la ciutat que se sent exclosa directament. Aquesta gent ha optat per un projecte transformador com no havia sigut fins ara.

Aquesta és l'explicació per la qual CiU ha perdut la majoria absoluta?

Nosaltres creiem que sí. Han perdut a nivell percentual bastants punts. Expliquem que el model s'està ofegant i exhaurint. Malgrat això, ells no es cansen de dir-ho, continuen sent la força més votada. És cert però van perdent suport i no tan paulatinament i cada cop més acceleradament.

L'altra anàlisi que podem fer de les eleccions és d'àmbit territorial. A tots els barris CiU guanya exceptuant La Floresta on la CUP-PC guanya i amb bastant diferència.

Nosaltres ho atribuïm a que la feina de proximitat és el que la gent entén més. La feina vol dir que si nosaltres, com és el cas, tenim una assemblea de la CUP a La Floresta que fa feina local, de barri i s'implica a les plataformes unitàries que allà hi ha, la gent es creu que tenen un projecte de transformació no només de base, sinó que són activistes. Això dóna una credibilitat que fa que la gent de La Floresta confiï sobretot en la CUP.

Ara ja tenim el Ple constituït. Hi ha hagut el ple d'investidura i l'extraordinari. Tenim una oposició molt fragmentada perquè al darrere de la CUP-PC amb 4 regidors està C's amb 3, ERC-MES amb 3, ICV-EUiA amb 2, PSC amb 1 i PP amb 1. Com es pot liderar una oposició d'aquestes característiques, tan diferent?

Es pot liderar amb els punts en comú que tinguem. Després de 28 anys de govern de CiU hi ha una opacitat i una xarxa clientelar que la majoria de partits que estem a l'oposició veiem amb major o menor mesura. Nosaltres ho hem abanderat molt i els partits d'esquerra, per així dir-los, també ho han fet. Cal una actitud de lideratge propostiva i de buscar punts d'encontre. Aquesta és la nostra forma de funcionar ara.

Veurem com es desenvolupa. Ara falten uns quants mesos pel 27 de setembre i sembla que pugui haver moviments i diferents aliances. L'oposició és molt variada, està molt fragmentada i ideològicament de vegades també costa trobar acords. En general jo penso que hi ha punts d'encontre possibles i maneres de fer front a aquesta encara majoria.

Quines són les prioritats com a cap de l'oposició?

Les que portàvem bàsicament al programa, és a dir, fer propostes per la millora de la vida dels santcugatencs. Això passa per la redistribució de la riquesa en tots els àmbits, des de les contribucions d'una manera progressiva, les millores de les condicions laborals fins l'esclat final de la bombolla immobiliària i la recuperació dels serveis i drets bàsics com pot ser l'habitatge.

Això intentareu fer-ho amb la resta de partits.

Amb la resta de partits i també amb Convergència en el moment que puguem estar en sintonia. Podem trobar algunes coses en les quals podem estar en sintonia. Tot i que ideològicament estem diametralment oposats, hi ha coses que al final cauen pel seu propi pes.

Parlem del govern. No sé si Convergència havia parlat amb vosaltres o des de dins de la CUP hi havia alguna veu per una coalició pel tema nacional. Us han oferit?

No, ni ens ho hem plantejat ni dins de la CUP ni dins del Procés Constituent. La concepció de construcció de país que tenim està molt allunyada. Sí ens trobem en el dret a decidir. Ens trobem en la constatació que som un poble que ha exhaurit totes les possibilitats de diàleg amb l'Estat Espanyol i, per tant, requereix de ser més reconegut i de fer un exercici de sobirania però gairebé no ens trobem més enllà d'això. Quan hem de parlar de com ho fem, quines lleis hem de desobeir, com ens hem de construir i a partir de quines estructures d'estat, per exemple, ja no ens trobem perquè nosaltres no ens ho hem ni plantejat.

Mercè Conesa va dir que començava la legislatura amb un govern en solitari però que no tancava la porta a que, sobretot ERC-MES, entressin al govern durant la legislatura. Vosaltres que esteu a dins del Ple, sabeu si hi ha alguna negociació al respecte o hi ha la possibilitat oberta?

Si hi és no ho sabem, no en tenim indicis. Podria ser, no seria el primer cop que ha passat aquí a Sant Cugat. Esperem que no perquè veiem que el fet que hagin de governar en minoria obre una oportunitat bastant històrica a fer construcció de poble des de l'oposició. Això ho hauran de decidir ells però nosaltres no n'estem al corrent.

En quant al govern, ara tenim una situació de crisi que va començar entre CDC i UDC, va continuar a UDC i ha acabat amb CDC d'una banda, UDC d'una altra i amb Demòcrates. Això en un principi és a nivell nacional però tard o d'hora arribarà a nivell local. Com penses que es pot gestionar un govern d'aquestes característiques? És viable?

La veritat és que no ho hem parlat a dins de la CUP ni de Procés Constituent. Des de la meva perspectiva, és difícil de salvar. És difícil de gestionar amb una divergència tan clara en aquesta qüestió quan, en un moment històric, el poble català està requerint que es facin passos polítics valents, governar ciutats de l'envergadura de Sant Cugat i, a més, amb un alt grau de politització en aquest tema.

Sembla que no ha arribat. Sembla que les persones que són aquí d'Unió són més properes al sobiranisme. No sé com esclatarà ni com es desencadenarà a Sant Cugat. En tot cas, ho veig com una coalició difícil.

Parlem de l'estructura del nou govern i dels càrrecs. En total hi ha un estalvi de pràcticament un 14% respecte la legislatura passada. No obstant, des de la CUP-PC matiseu aquest estalvi perquè es podria adaptar més a la situació que vivim a dia d'avui.

Sí. He de dir que el titular de l'estalvi és una mica trampós perquè el govern en sí mateix s'ha reduït. En percentatge l'estalvi amb els regidors que han perdut no s'acorda. S'ha de pensar que l'alcaldessa tindrà un sou de la Diputació, per tant, existeix aquest estalvi tot i que no ens agrada gaire el tema de la duplicitat de càrrecs.

Preferiríeu que tingués un únic càrrec?

Sí, evidentment, i més sent l'alcaldessa d'una ciutat tan gran. D'altra banda, el cartipàs es va tancar el ple passat però ja tenim sobre la taula noves incorporacions en aquesta figura que és el càrrec eventual o càrrec de confiança. Es va forjar un titular després del tancament del cartipàs però aquest s'anirà engreixant.

O sigui, que ara diuen que hi ha quatre càrrecs de confiança menys que la legislatura passada, però creus que podran afegir-se'n.

Sí, n'estic convençuda. Penso que va haver-hi moltes presses per fer aquest cartipàs. Argumentaven que hi havia tensions a les àrees si no s'establia qui estava al capdavant d'aquestes àrees. A nosaltres ens hagués agradat que s'hagués fet amb una mica més de tranquil·litat i de deliberació. Quan nosaltres els dèiem que hi havia sous allunyadíssims de la realitat del santcugatenc mig o de la societat catalana, ells no ho veien gens així. No vam tenir temps ni per acostar posicions en aquest sentit. Va ser un tancament bastant en banda.

Què canviaríeu del cartipàs?

Per començar rebaixaríem la doble estructura gerencial i política. Si hi ha un polític que és el cap d'una àrea, no té molt sentit que hi hagi un càrrec tècnic amb les mateixes responsabilitats. Els sous que estem tenint a l'Ajuntament de Sant Cugat són estratosfèrics, els rebaixaríem molt. Vam fer una proposta de rebaixa proporcional amb uns paràmetres similars com podria ser l'IRPF d'entre un 1 i un 10% a tots els càrrecs electes i als càrrecs de confiança. Tampoc va haver-hi lloc per a aquest debat. No hi havia suficient unanimitat a dins de l'oposició ni ganes de retocar-ho.

Pel que dius dóna la sensació que CiU ha perdut la majoria absoluta però continua amb aquesta inèrcia.

Penso que sí i que els hi costarà adaptar-se a aquesta nova situació. Pensa que són molts anys i la majoria absoluta té uns tics inherents que de vegades costa de desprendre-se'n. Esperem que no els hi costi massa més, que al setembre estiguin les coses sobre la taula.

Ara bé, amb una oposició bastant fragmentada i el fet que ells mantenen la majoria...

I amb diferència, a més.

Sí, amb diferència. No es poden fer virgueries. Penso que els està costant una mica adaptar-se a la nova situació.

Hi va haver un tema que va esclatar poques setmanes després de les eleccions que va ser una possible vinculació de CDC en el Cas Palau en les obres del PV3 de la Rambla del Celler. Es va arribar a demanar una comissió d'investigació. Com veieu des de la CUP-PC tot aquest tema?

Nosaltres a la passada legislatura havíem demanat també explicacions i informació al respecte. Les conclusions que vam treure és que l'Ajuntament havia actuat seguint la llei. D'això no en tenim res a dir. Aquí el que hi ha és una opacitat total pel que fa a l'estructura del propi partit amb aquests pactes, concessions i recomanacions que són tan opacs i difícils de demostrar que fins que no hi ha proves no s'estira del fil i cauen uns quants.

Hi ha molts indicis que es va obrar malament però no així per part de l'Ajuntament. En aquest cas nosaltres vam seguir en la línia que teníem. Hi ha indicis que hi ha hagut un finançament il·legal però per part de l'Ajuntament es van fer les coses bé.

Ens centrem un moment en la CUP perquè recentment Guim Pros, que havia estat de regidors els últims quatre anys a l'Ajuntament, passa a estar al secretariat nacional de la CUP. Com es pren la decisió?

D'una manera molt natural. El Guim és una persona militant històrica de la CUP i de l'esquerra independentista que és el moviment on nosaltres ens enquadrem. A més és una persona que té unes qualitats humanes que en un òrgan com el secretariat nacional en un moment històric com el que vivim crec que pot aportar experiència pel coneixement de la institució i un saber fer molt humà i important. Nosaltres no vam tenir cap dubte.

Ell va dir que tenia ganes que és el més important perquè si diu que no, segur que no. Li vam donar el màxim suport, evidentment.

Parles del moment històric però també hi ha una complexitat per a la CUP que és que ha aconseguit tenir regidors fora de Catalunya.

Sí. De fet per a nosaltres no és una novetat perquè com a moviment sempre ens hem organitzat en el marc de Països Catalans. Veurem que fem assemblees al País Valencià, meses a les illes... Tenim molta relació amb els militants que hi ha allà però és cert que com a CUP ens estrenem en aquest format. Això suma complexitat. Sumem reptes i complexitat en la nostra manera de fer en el dia a dia.

Parlem del 27 de setembre perquè aquesta setmana hem conegut aquest pacte entre CDC i ERC. La CUP posava sobre la taula que si hi ha polítics no participaria a la llista. Finalment, Oriol Junqueras i Artur Mas participaran. Entenc, per tant, que la CUP no participarà a la llista.

Aquest debat l'haurem de tenir en els òrgans que pertoqui. Jo et diria que en un percentatge bastant alt no participarem. No té sentit fer una renúncia del nostre projecte per una llista que ens representa poc. Fer una llista unitària amb partits polítics que estan diametralment oposats a la construcció del país que tu vols fer et resta força i credibilitat.

Les candidatures no són un capritx, són persones que comparteixen un mateix projecte deliberat, construït i teoritzat que el presenta a la societat per veure si és viable. Fer veure que tot això no existeix en pro d'un moviment històric que fa cinc anys que dura i que sembla que no s'acaba d'acabar mai, per nosaltres és un suïcidi polític. Pensem que molta gent que dóna suport al nostre projecte polític no l'entendria.

Ara, pot ser canviïn molt les coses i la setmana que ve et digui que li hem pegat unes voltes més i en determinades circumstàncies en ho puguem plantejar. En un percentatge molt elevat no anirem conjuntament.

No buscareu cap altre pacte?

Nosaltres buscarem totes les aliances possibles que comparteixin uns mínims ideològics: una construcció des de baix, aprofitar la ruptura democràtica per fer un país just... A partir d'aquí, amb aquests grans titulars molt eufemístics totes les aliances són benvingudes.

Però també vau dir que no a una Catalunya en comú.

Sí, però per l'altra banda. Qui no tingui clar una qüestió tan essencial per nosaltres com el dret a decidir i que els actors polítics no només han de respectar-lo sinó que han de ser actors actius per la consecució d'aquest país, també seria absurd perquè ens estaríem discutint cada dos per tres.

Vau dir que no a aquesta llista però continua per la seva banda amb Procés Constituent parlant amb Podem, ICV i EUiA. Ja és cosa seva però vosaltres ara a Sant Cugat teniu una coalició amb Procés Constituent. Tindria algun efecte que Procés Constituent entrés a nivell nacional a una coalició d'aquestes característiques?

A nivell local no en tindria. S'ha de dir també que estan passant moltes coses, molt ràpides i els titulars de vegades embruten més la capacitat d'anàlisi del moment que aportar informació verídica. Procés Constituent està en un procés de deliberació bastant transversal. Procés Constituent és una força sobiranista que no entra en contracció amb el nostre treball quotidià.

Si la seva tàctica passa per fer un front més flexible i fins i tot més ambigu en aquesta qüestió, des del respecte i l'autonomia, nosaltres desitjaríem que anéssim amb nosaltres perquè ens hem entès perfectament i ens considerem part del mateix espai polític. Pensem que tenim maneres molt semblants de pensar com ha de ser aquesta construcció. Més enllà del desig... Nosaltres els hi podem tirar els trastos però si ells no volen doncs bon viatge.

A nivell local Podem té una mena de sector crític i aquesta setmana Antonio Roa, secretari general de Podem a Sant Cugat, ha dit que el sector crític de Podem vol convertir Podem Sant Cugat en un satèl·lit de la CUP.

Ah, d'acord (riu). No ho sabia.

Com ho veieu?

No sé què dir-te. No sé la raó per la qual els acusen d'això. Penso que Podem té una línia política molt clara. Hem fet bastants coses conjuntament i ens hem trobat. Dels cercles de Podem conec bastant gent i hi ha persones que sempre han estat en moviments de base en què hem organitzat l'1 de maig junts, algunes vagues, vam estar en el tema de Grècia... Ens hem trobat molt còmodes treballant-hi. Per nosaltres això és una premissa clara. Si ens trobem còmodes treballant-hi, hi treballarem més. Ara, a les seves pugnes internes no hi voldria entrar.

No et dóna la sensació que hi ha un sector de Podem que vol acostar Podem a la CUP?

En tot cas, l'altre sector no el conec. Entenc que no és que vulgui acostar-lo a la CUP sinó que hi ha com un espai...

De coincidència ideològica?

De coincidència ideològica. Ens hi trobem i fem coses junts.

Acabem l'entrevista pensant en el ple de dilluns al qual porteu una moció sobre la remunicipalització de l'aigua. Comentàvem abans, a micro tancat, que, a més, és una moció que segurament s'aprovarà.

Segurament. Tenim el suport de la majoria de forces polítiques. Falta alguna per acabar-se de concretar. Amb una mica de sort serà una moció institucional i es crearà una comissió que estudiarà la viabilitat econòmica i social de remunicipalitzar l'aigua amb els casos que ja existeixen i els números sobre la taula.

Ja ho vam avançar durant la campanya. Per nosaltres és una punta de llança en aquest sentit, també la resta de serveis públics i bàsics. Esperem que sigui efectiu i eficient perquè el 2017 que és quan es renova la concessió puguem parlar d'una remunicipalització de l'aigua.

La moció no planteja directament remunicipalitzar l'aigua, sinó, fer una comissió que estudia com es pot fer i, si es fa, amb quins criteris i després, al 2017, es remunicipalitzaria.

Exacte, aquesta seria la idea, sí.

Qui us ha donat suport?

ICV-EUiA, ERC-MES, PSC, CiU, dubto si C's, diria que sí, i estem pendents del PP a veure si se suma o no.

Notícies relacionades