Dues interpretacions del conveni mantenen l’interrogant sobre qui tindrà ús preferent a l’aparcament de Can Cadena

Foto: EMD de Valldoreix

El conveni sobre l’aparcament de Can Cadena signat per l’Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) de Valldoreix i l’Ajuntament de Sant Cugat no ha suposat l’acord de les dues institucions sobre quin veïnat en tindrà un ús preferent. Mentre el govern valldoreixenc defensa que seran els residents a la vila els qui es beneficiaran d’una quota reduïda, el santcugatenc assegura que la rebaixa serà per a tot el municipi.

El pacte ja signat, que pots consultar íntegrament més avall, incorpora aquest acord: “Aquest aparcament d’intercanvi serà un servei que beneficiarà a tot el municipi de Sant Cugat del Vallès, i per tant superarà l’àmbit de Valldoreix, ja que es tracta d’un aparcament públic necessari segons el Pla de Mobilitat de Sant Cugat del Vallès.ˮ

Tot i la referència al municipi, la sotspresidenta de l’EMD, Susana Herrada, considera que no s’exclou la possibilitat d’una rebaixa específica per al veïnat de Valldoreix amb la implementació d’un sistema similar al de l’àrea verda d’aparcament. Descarta el model d’àrea verda tal com s’aplica a Sant Cugat perquè funciona per zones i, en aquest cas, es pretén tenir un aparcament d’intercanvi amb els Ferrocarrils de la Generalitat que permeti l’ús preferent a la ciutadania de tota la vila.

Però el regidor de Mobilitat, José Gallardo, considera que el conveni és clar i que la referència a tot el municipi suposa que l’ús preferent sigui per a tota la ciutadania santcugatenca. Es mostra sobtat per la mirada d’Herrada ja que, explica, és un conveni que es va fer a proposta de l’EMD i amb la supervisió de la secretaria i intervenció de les dues institucions. “No puc saltar-me el conveni ni modificar-loˮ, sentencia el regidor.

Davant la diferència de criteri, Gallardo assegura que hores d’ara no s’ha establert cap negociació formal per buscar-ne una modificació més enllà de les converses i peticions que es poden fer en les reunions de la taula de mobilitat. Herrada, per la seva banda, es mostra optimista: “Estic segura que el govern de Sant Cugat vetllarà pels interessos dels valldoreixencsˮ.

L’EMD i l’Ajuntament disposen d’uns anys de marge per cercar un acord ja que el conveni no entrarà en vigor fins que no s’hagin fet les obres de construcció de l’aparcament, que actualment està a un descampat i és gratuït. L’obra està vinculada a l’atorgament d’una subvenció, ja demanada, del Pla únic d’obres i serveis de Catalunya (PUOSC) 2020-2024.

Es tracta d’una superfície de 6.800 metres quadrats i, per fer les obres, també caldrà seguir les següents fases: l’aprovació definitiva del Pla Especial Urbanístic, la redacció i aprovació del projecte d’urbanització, la licitació i contractació de l’obra, l’aprovació de l’ordenança reguladora del servei i la gestió directa o indirecta. El cost recaurà sobre l’EMD a partir de la subvenció del PUOSC.

El conveni complet és aquest:

Un projecte que neix al mandat anterior

La proposta de fer un aparcament a Can Cadena va néixer al 2016. Va ser al desembre que el Ple de l’EMD va aprovar una modificació pressupostària per destinar 374.385,31 euros a la compra del terreny, llavors propietat d’Endesa. A més, tal com va explicar aquest diari en aquell moment, s’havien de tenir en compte diverses qüestions tècniques com que del 9.840 metres quadrats del conjunt de la compra només una part es podrien destinar a aparcament tenint en compte que hi ha una àrea de protecció del sistema viari dels Túnels de Vallvidrera, una previsió d’un carrer finalment eliminada i l’existència de diversos serveis tècnics metropolitans que calia reorganitzar.

El concurs per a la reordenació de les instal·lacions tècniques va quedar desert al gener del 2018 i per això es va optar per un concurs negociat –invitant a dit tres empreses–, un procés que finalment va guanyar l’empresa Eiffage Energia per 73.800 euros (sense IVA) i tenint en compte que Endesa ja havia assumit la part de la despesa referent a les instal·lacions elèctriques en servei. “Només ens falta solucionar un problema per un pas de servitud que treballem de la mà de la Generalitatˮ, explica Herrada. L’EMD també ha avançat en la tramitació del Pla Especial.

Notícies relacionades