El debat per la mobilitat sostenible a Valldoreix: petició d’un peatge a l’AP7 i manteniment de l’impost sobre el CO2

per Jordi Pascual

Barris i EMD

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Fotos: Jordi Pascual

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

CONTRACRÒNICA. Amb la crisi climàtica com a teló de fons –i de primera fila i del futur que vindrà–, l’EMD de Valldoreix ha demanat que l’AP7 i la resta d’autopistes tinguin un peatge o un sistema de pagament, una estratègia per reduir la contaminació acústica i de gasos així com per aconseguir ingressos per fomentar la mobilitat sostenible. Mentre la CUP-PC ha intentat i aconseguit trobar el suport del Ple per a aquest propòsit, Ciutadans s’ha quedat sol –totalment sol– defensant la seva proposta per demanar la retirada de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni que paguen els vehicles a motor.

Perquè tot i l’emergència climàtica el vocal de Ciutadans, José Miguel García, considera que l’impost és injust perquè, diu, castiga la possessió de vehicles i no el seu ús alhora que perjudica les persones amb menys recursos: “Els vehicles ja paguen la matriculació, l’impost de circulació, la ITV i ara tindran l’accés limitat a la Zona de Baixes Emissions”. El vocal taronja ha parlat de doble imposició en totes dues mocions perquè, al seu parer, un peatge també ho és i, considera, no suposarà una solució per a la congestió perquè el trànsit buscarà vies alternatives ni reduirà el transport de mercaderies: “Hi haurà els mateixos camions però el transport serà més car”.

Sol. García no ha trobat ni un suport per a la seva moció ni cap acompanyant en contra de la de la CUP-PC. Només la sotspresidenta i vocal de Junts, Susana Herrada, ha mostrat una certa vacil·lació en quant als peatges per la reivindicació d’unes autopistes gratuïtes però ho ha revertit amb una reivindicació força socialdemòcrata: “Els impostos serveixen per redistribuir la riquesa i en el cas del vehicle privat el més just és pagar per l’ús”. De fet, Herrada també ha reivindicat l’impost sobre el diòxid de carboni com una forma de fomentar el transport públic per davant del vehicle privat, un canvi d’hàbits que ha qualificat de prioritat mundial.

Així ha estat, amb una clarividència en clau ecologista poc habitual a les institucions –encara que darrerament s’han posat una mica les piles–, que el govern valldoreixenc s’ha sumat a una oposició d’esquerres que, com és habitual, ha mantingut un posicionament homogeni. Jaume Sanmartí (ERC-MES) ha criticat el vocal de Ciutadans de no plantejar alternatives per reduir les emissions ni per finançar les polítiques ecologistes que emanen d’estaments internacionals com l’ONU i la Unió Eruopea.

Ferran Margineda (CUP-PC), segurament el més dur amb García, ha acusat el partit taronja d’utilitzar les classes populars com a escut humà davant del canvi climàtic, conseqüència del sistema de producció capitalista: “Amb el seu model només la classe dominant tindria recursos per viure”. Una afirmació que ha acompanyat d’una petició d’actualització de les idees ecologistes per part del vocal de Ciutadans. Per a Margineda, a més, cal anar més enllà de la moció amb què al setembre l’EMD va demanar més freqüència del transport públic i del compromís de treballar per la instal·lació de pantalles acústiques a l’AP7 per part del Ministeri de Foment.

“No és cert que l’impost afecta les rendes més baixes perquè els més rics tenen més cotxes i acaben pagant més”. Amb aquesta afirmació la vocal socialista, Susanna Casta, ha intentat desmuntar l’argumentari de García, a qui ha dit que l’impost sí que és verd i important per reduir les emissions del principal culpable del canvi climàtic. En la moció del peatge ha dit que senzillament sí que s’ha de pagar però que cal establir qui i com. La vocal del PSC ha posat èmfasi en la urgència de prendre mesures ecologistes que facin front a l’emergència climàtica.

Tot això a una vila petita que segurament té molts reptes ambientals sobre la taula com la relació amb el parc de Collserola, una mobilitat molt dependent del cotxe i alts consums d’aigua pel tipus d’urbanisme de cases aïllades, moltes de les quals amb piscina. I, encara més. Tot això a una EMD que no té la competència per decidir ni sobre l’impost de CO2 ni sobre posar o treure un peatge o un altre sistema de pagament a les autopistes i que, per tant, només pot dir: “Ei, Generalitat, et demanem açò”. En un context d’emergència climàtica, els representants de la Junta de Veïns han decidit que ja està bé l’impost i que “ei, Generalitat, per favor, estudia’ns un peatge per a l’AP7”.

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article