L’Ajuntament passa el relleu de la urbanització de l’avinguda Baixador a l’EMD

Fotos: Projecte, Jordi Pascual i Associació de Veïns

La finalització de la redacció del projecte d’urbanització de l’avinguda Baixador suposa un relleu en aquest afer. L’Ajuntament ha entregat el document a l’EMD i, amb aquest gest, es desentén del debat veïnal sorgit, amb l’Associació de Veïns de l’avinguda Baixador criticant les contribucions especials a pagar. El consistori deixa en mans de l’EMD la negociació amb el veïnat fent que el Ple municipal només tramiti allò compromès pel govern valldoreixenc. En conseqüència, cap representant municipal ha fet ni farà cap valoració del descontent veïnal generat amb la proposta.

Amb la pilota sobre la teulada de la Casa de la Vila de Valldoreix, el president Josep Puig ha d’afrontar el descontent coordinat per l’entitat veïnal, que rebutja que cada propietat hagi de pagar gairebé 30.000 euros de mitjana, amb pics de 45.000 euros per a les parcel·les més grans i de 15.500 euros per a les que fan cantonada (xifres arrodonides).

Per això demanen una taula de diàleg que serveixi per abaratir el projecte i també insten a desvincular l’atorgament de llicències del projecte ja que, diuen, vincular-ho pot suposar enfrontar el veïnat entre el que vol la tramitació de la llicència i el que vol allargar el procediment per intentar pagar menys. El govern, però, no veu viable cap canvi en l’atorgament de llicències, que es començaran a concedir quan s’iniciï l’obra, tot i que l’associació diu que han contactat amb advocats que els confirmen que és possible fer-ho abans.

Sergi López, president de l’Associació de Veïns de l’avinguda Baixador, explica que la presentació del projecte en tres reunions celebrades ara fa dues setmanes ha fet créixer l’entitat davant del descontent de bona part dels residents. “La gent esperava pagar per sota de 20.000 euros però el projecte està molt per sobre”, denuncia López, “on està el compromís de no fer-nos pagar més que altres veïns de la vila?”

Tot i això, el preu podria ser molt més elevat ja que habitualment en les urbanitzacions el veïnat paga un 80% del cost via contribucions especials mentre l’administració en paga el 20% restant. En aquest cas, s’estima que el veïnat pagui un 56,14% i l’administració un 43,85%. Per això López demana que s’abarateixi el cost, es busquin subvencions i, si cal, es consideri l’avinguda com una artèria vertebradora i, amb aquesta categorització, no s’imputi cap cost sobre el veïnat.

Però l’abaratiment no és possible, segons Puig, ja que la majoria de la despesa va vinculada al soterrament dels serveis i, per tant, els canvis en el mobiliari urbà o els acabats suposarien un cost mínim. A més, el president diu que es busquen subvencions però que aquestes només poden repercutir en el percentatge de l’administració ja sigui reduint l’aportació de l’Ajuntament i de l’EMD –la distribució de la qual encara no s’ha tancat– o incorporant millores. Tot i que s’ha negociat amb la Diputació, explica, no tenen cap resposta en ferm.

El govern de l’EMD defensa que mai s’ha aturat el diàleg i que tot i que l’entitat veïnal agrupi una part dels residents, hi ha mirades diferents. “Si els veïns no volen que es faci, potser ens ho haurem de plantejar”, apunta Puig, que no rebutja la possibilitat d’acabar redefinint el carrer perquè en lloc d’un model de passeig s’aproximi més a una via amb voreres i calçada, “s’hauria d’estudiar però hi ha uns preus mínims intocables perquè el gruix de l’obra, que és la instal·lació dels serveis, és car”.

El preu genera un debat entre l’EMD i l’Associació de Veïns de l’avinguda. La primera considera que cap canvi en el projecte alteraria substancialment el cost del conjunt de l’obra mentre la segona llença més propostes com evitar el retrocés dels murs que incompleixin el planejament vigent per menys d’un metre i fer una via pacificada però sense la forma de passeig amb tant arbrat i mobiliari urbà com el que s’ha previst.

Sense saber quant aportarà l’EMD i l’Ajuntament

La urbanització de l’avinguda Baixador tindrà un cost de 5 milions d’euros (amb IVA). Aquest és el cost a repartir entre l’administració pública i el veïnat. El prop d’un 43% que haurà de pagar l’administració s’hauria de finançar amb fons de l’EMD però, davant la dificultat de desemborsar una quantitat tan elevada, el govern valldoreixenc confia que l’Ajuntament pugui invertir fons ja que, després d’un inici de mandat en què el consistori es desentenia de pagar el projecte, confien, arran de declaracions de l’alcaldessa, Mireia Ingla, que el consistori podrà destinar-hi diners.

Però encara no se sap quina serà l’aportació de cada administració, una situació que ve marcada per no haver signat un acord que comprometés les dues parts. Puig explica que amb el govern municipal anterior s’havia treballat de la mà i que es donava per fet que l’Ajuntament participaria en la urbanització. El canvi de govern sense que aquest acord esdevingués físic ni signat va suposar un trencament que ara deixa l’interrogant de l’aportació de cadascuna de les administracions.

Possibles al·legacions en la tramitació

Hores d’ara només s’ha presentat una proposta de projecte que s’haurà d’aprovar inicialment durant els propers Plens. Es preveu que l’aprovació inicial, el període d’exposició pública i l’aprovació definitiva es puguin enllestir en un termini d’entre quatre i vuit mesos. L’associació veïnal no té previst presentar al·legacions col·lectives ja que els canvis sobre el projecte difícilment suposaran una alteració important del preu: “És el moment de demanar més o menys mobiliari urbà, indicar si hi ha hagut algun error en la ubicació dels accessos a les finques..., coses menors que no alteraran el gruix del cost”, apunta López, que tot i així demana un llistat de les partides desglossades per veure per on es pot retallar.

Un cop aprovat el projecte es farà el tràmit per aprovar les contribucions especials, que amb aprovació inicia, període d’exposició pública i aprovació definitiva, es podria allargar entre sis i vuit mesos. És en aquest procés en què l’entitat veïnal s’esmerçarà a presentar al·legacions sempre que no s’hagi arribat a un acord prèviament. Posteriorment s’haurà de licitar l’obra, el que trigarà entre nou mesos i un any, i fer les obres, que duraran 15 mesos. És a dir, el carrer estaria enllestit al tercer trimestre del 2024, molt lluny del compromís de l’anterior govern municipal de tenir-lo acabat al 2019.

Esperant les mesures provisionals

Mentre la urbanització es comença a desencallar, el veïnat espera la concreció de les mesures de la moció que es va aprovat el juliol passat, presentada en primera instància pel PSC, aprovada amb els vots favorables de Junts per Sant Cugat - Valldoreix, ERC-MES, CUP-PC i el grup proposant. En aquesta, més enllà de la referència a les llicències i al projecte d’urbanització, es demanava aplicar un seguit de mesures de reorganització del trànsit per evitar les molèsties que genera un carrer sense pavimentar.

Puig diu que ja s’han fet reunions de la comissió d’obres i servei en què s’ha acordat instal·lar coixins berlinesos i altres elements a l’entorn de l’avinguda per reduir la velocitat. Es col·locaran durant les properes setmanes. L’avinguda Baixador va tornar al Ple de l’EMD al desembre en forma de moció conjunta d’ERC-MES, CUP-PC i PSC aprovada per unanimitat per demanar la reunió de totes les parts que finalment es va produir ara fa dues setmanes. També es demanava que l’EMD redacti un informe econòmic per definir els límits màxims d’inversió per no vulnerar la regla de la despesa i traslladar-lo a l’Ajuntament.

Sense calendari per als altres trams de l’avinguda

La urbanització de l’avinguda Baixador ve precedida per un procés participatiu que va culminar amb una exposició dels resultats en forma d’exposició al febrer del 2018. Aquesta proposta dividia l’avinguda en cinc trams. El projecte en debat fa referència al tercer tram, el més llarg ja que va des de la riera de Can Cabassa i el passeig Mariscota. Els altres trams no estan encara previstos ni tenen calendari.

A Valldoreix n’hi ha dos: des de l’avinguda Mariscota fins al passeig Cirerer, que s’hauria de construir de zero perquè no hi ha vial, i del passeig Cirerer a la connexió amb el passeig de Rubí, hores d’ara pavimentat. Els altres dos trams es troben a Mira-sol: travessar la riera de Can Cabassa des del carrer Eivissa fins al carrer Tenerife, hores d’hora sense urbanitzar, i el tram de l’avinguda a Mas Gener, amb un un vial construït i una reserva de terrenys per ampliar-lo.

Algunes claus del projecte

La proposta presentada al veïnat pretén urbanitzar el tram tres des de la riera –sense fer cap pont– fins al passeig Mariscota en forma de plataforma única, amb zones verdes i jardineria integrada i la instal·lació de zones d’estada. Es preveuen 45 llocs d’aparcament, el que és poc a ulls de l’entitat veïnal. El projecte –que pots veure en detall a continuació– concreta com seran les cruïlles, amb unes llambordes diferents, la instal·lació de jocs infantils i la distribució de la circulació, que varia en funció del tram i fa ziga-zaga per evitar que esdevingui una vida de gran velocitat.

Pots veure el resum de la proposta aquí:

Notícies relacionades