“O tenim un espai més gran o marxem”: Valldoreix conserva l’oficina de Correus amb un projecte d’ampliació provisional

Foto: EMD de Valldoreix

Recorda que elCugatenc és possible gràcies a les subscripcions
Tu també pots donar-li suport per 5 euros al mes Subscriu-t'hi

Un conveni entre l’EMD i l’empresa pública Sociedad Estatal de Correos y Telégrafos ha servit per salvar l’oficina de Correus de Valldoreix després que a principis del 2020 l’empresa advertís al govern de la vila que, si no es milloraven les instal·lacions o es trobava un emplaçament alternatiu, no prestarien més el servei; deixant el municipi amb una única oficina al centre de Sant Cugat. L’acord passa per la realització d’unes obres d’ampliació provisional mentre no es construeixi la nova centralitat a l’entorn del Casalet.

El conveni, signat al desembre del 2020 pel president de l’EMD, Josep Puig, preveu una distribució de les obres. L’EMD serà l’encarregada de pagar l’ampliació del local dels 38 metres quadrats actuals fins a 61,50 metres quadrats útils amb mòduls. Correus haurà d’assumir la instal·lació elèctrica, l’adequació interior, el mobiliari i la legalització de les instal·lacions. L’administració valldoreixenca pagarà 32.000 euros i l’empresa pública 13.000.

L’acord entre l’EMD i Correus per a la cessió gratuïta de l’espai públic municipal on es troba ubicada l’oficina es va signar a finals d’agost del 1990. Davant la petició de l’empresa de buscar una alternativa a la manca d’espai, situació que s’ha vist agreujada per l’increment de l’enviament de paqueteria durant la pandèmia, el govern de l’EMD va buscar un emplaçament alternatiu. La recerca, explica Bernat Gisbert, vocal Serveis Generals, ha estat fallida i s’ha hagut d’optar pel condicionament de l’espai amb unes obres d’ampliació.

“Quan ens van dir que marxarien vam treballar l’acord, que també havien de validar des de Madrid, tot argumentant que no pagaven lloguer i havíem de tenir un cert marge de temps per trobar una alternativa”, explica Gisbert, “hi havia opcions com agafar una part de l’espai del Casalet o connectar l’oficina amb el Nou Espai Cultural (NEC) però suposava limitar l’ús d’aquests espais”. El vocal reconeix que és un afer que fa anys que es té en compte, especialment durant els darrers mesos, quan ha aparegut al Ple en forma de preguntes i d’explicació de la tasca de govern, però que la pandèmia ha estat determinant per l’increment de paquets.

Un projecte provisional

Segons es recull al projecte, l’ampliació de l’oficina es basa en la instal·lació de mòduls prefabricats, sense necessitat de realitzar obres per a nous suministres. Els mòduls s’instal·laran just a la porta d’accés actual, sense bloquejar l’accés a la plaça i creant una porta al mòdul orientada cap a les escales d’accés des del carrer Sant Albert. Gisbert calcula que les obres es podran acabar en dos mesos.

El conveni suposa una cessió de l’espai públic on es farà l’ampliació durant un període de cinc anys, prorrogables automàticament any a any durant 15 anualitats més. “Hem optat per una obra provisional a l’espera de la remodelació de la plaça amb el projecte de la centralitat”, apunta Gisbert, “no hem previst encara l’actuació de reurbanització de la plaça però segur que la fem abans de 20 anys”. Els quatre partits de l’oposició (ERC-MES, CUP-PC, Ciutadans i PSC) han fet costat al govern per mantenir el servei a la vila.

Un informe desfavorable del cap d’urbanisme

Tal com va informar el mateix Gisbert en la darrera sessió plenària, la determinació del govern per tirar endavant aquesta actuació es fa tot i l’existència d’un informe desfavorable del cap d’urbanisme de l’EMD, Miquel Díez. El tràmit té l’aval de la comissió d’urbanisme de l’EMD i de la secretària-interventora.

Segons expliquen fonts institucionals, el cap d’urbanisme considera que la instal·lació dels mòduls suposa alterar les volumetries previstes al planejament vigent. Tot depèn de si s’interpreta el mòdul com un edifici diferent (l’argumentació del cap d’urbanisme) o com a part del mateix edifici de Correus (visió de l’arquitecte tècnic i de la secretària-interventora), segons expliquen aquestes mateixes fonts. El govern s’ha posicionat amb la mirada de l’arquitecte tècnic i de la secretària-interventora tenint en compte que l’edifici és públic i no s’incorpora cap activitat nova i, per tant, no s’ha de tramitar cap llicència.

Notícies relacionades